Most kolejowy w Pilchowicach (Gmina Wleń)

Linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski powstała między 1902-1909 r. i jest jedną z niewielu tak pięknych i malowniczych tras kolejowych na Dolnym Śląsku. W pierwszym etapie linia ta służyła do zaopatrzenia powstającej w Pilchowicach zapory. Gdy budowano 11 kilometrowy odcinek z Jeleniej Góry do Pilchowic, w tym samym czasie równocześnie wykonywano 14,6 kilometrowy odcinek z Lwówka Śląskiego do Wlenia. Prace nad tym odcinkiem zakończono w 1908 r. Następnym etapem było połączenie stacji Pilchowice-Zapora ze stacją we Wleniu. Był to najtrudniejszy i najdroższy etap do wykonania. Wymagał on wykucia trzech tuneli, postawienia wiaduktu i mostu nad rzeką Bóbr. Budowę linii kolejowej Jelenia Góra-Lwówek Śląski ukończono 28 sierpnia 1909 r.
Linia kolejowa w liczbach:
Nr ogólnopolski: 283
Długość linii: 32,6 km
Linia jednotorowa
Ilość przystanków: 9
Ilość tuneli: 3
1 tunel- Góra Czyżyk (187 m),
2 tunel- Góra Dwory (154 m),
3 tunel- Wzgórze Zamkowe (320 m)
Miłośnicy naszej trasy kolejowej na odcinku Jelenia Góra-Wleń-Lwówek Śląski mogą odebrać w Urzędzie Miasta i Gminy Wleń okazyjną ulotkę poświęconą tej trasie.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Po katastrofalnych powodziach w XIX wieku na terenie Dolnego Śląska, w 1900 roku uchwalono tzw. ustawę powodziową. Prof. dr Otto Intze z Aachen opracował kompleksowy projekt zapór, jezior i zbiorników retencyjnych na Bobrze i innych rzekach Sudetów. W 1902 roku w rejonie Pilchowic rozpoczęto prace od budowy linii kolejowej, następnie budowę zapory na Bobrze.
Miała to być największa w tym czasie zapora kamienno-betonowa w Europie. Ze względu na dostawy materiałów na plac budowy zbiornika, a potem zapory, odcinek linii kolejowej z Jeleniej Góry do Pilchowic był najważniejszy. Na miejscu obecnej brukowanej drogi wzdłuż jeziora, powstała linia zaopatrzeniowa o szerokości toru 860 mm (tzw. wąskotorówka), ale wszystkie budowle techniczne po drodze wznoszono już dla kolei normalnotorowej o szerokości toru 1435 mm. Zastosowanie wąskiego toru miało wielkie znaczenie, gdyż na terenie budowanego zbiornika i zapory wodnej położono wiele kilometrów takich torów.
Dostarczane materiały budowlane (cement, stal) oraz maszyny, można było transportować bez przeładunku po placu budowy. Wzniesienie mostu nad głęboką doliną przyszłego jeziora i wykucie za nim skalnego tarasu w zboczu góry Czyżyk było unikalnym przedsięwzięciem. Najtrudniejszym pod względem technicznym była budowa stalowego mostu kratownicowego. Spoczywa on na dwóch kamiennych filarach w odległości 85 m od siebie. Jest to rzadko spotykane rozwiązanie inżynieryjne, bo tradycyjnie mosty opierają się na przyczółkach na brzegach. Most nad Jeziorem Pilchowickim o podwieszonej konstrukcji kratownicowej jest jednym z najwyższych w Polsce. Ułożone na nim torowisko znajduje się ok. 40 m nad dnem zbiornika. Całkowita długość parabolicznej konstrukcji mostu wynosi 135 m.
Tuż za mostem znajduje się przystanek kolejowy Pilchowice Zapora. Powstał na skalnej półce wykutej w zboczu, podpartej od strony jeziora, żelbetowymi arkadami. Drewniany budyneczek stacyjny mieścił kiedyś kasę, poczekalnię i bufet. Obecnie linia kolejowa jest nieczynna, ale być może doczeka się reaktywacji.
Tekst i zdjęcia Alicja Kliber - dziękujemy!
(na podstawie http://www.atrakcjetechniki.karr.pl/pl/strony/1059.html)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informujemy, że Gmina Wleń nie jest właścicielem mostu kolejowego w Pilchowicach (Gmina Wleń)!
Czytaj więcej:
Opublikowano: 04 sierpnia 2020 07:38
Kategoria: Aktualności
Zdjęcia:
Wyświetleń: 1893